Turinio publikavimas Turinio publikavimas

« Atgal

Virtualioje parodoje kaligrafijos meno ir šrifto pavyzdžiai iš Petro Rimšos inicialinių raidžių komplektų.

Virtuali paroda „Petro RIMŠOS (1881–1961) inicialinės raidės" 

            Petras Rimša iš viso sukūrė tris inicialų komplektus. Pirmąjį pagal užsakymą atliko apie 1912 m. ir tais pačiais metais eksponavo VI lietuvių dailės parodoje. Inicialus dailininkas kūrė laikydamasis atitinkamų komponavimo principų, kuriuos išsamiai aprašė savo prisiminimuose: „Rodos, pavyko išlaikyti vieną charakterį ir vienodą inicialų aprėminimą, tačiau rėmelių ornamentai, sukurti tautiniais motyvais, neatsikartojantys. Piešinio centre – raidė, o jos fone kažką turįs reikšti apskritimas. Apskritimai papuošti skirtingais ornamentais, daugiausiai gėlių, rečiau kitokiais, pavyzdžiui, lietuviškų kryžių (raidė „O"), prijuosčių („I"). Šalia apskritimo taip pat gėlelės. Visos raidės su taškų apvadais."1

Inicialai buvo pastebėti ir gerai įvertinti. Antai, Antanas Žmuidzinavičius knygoje „Gyvenimas ir paletė" (1961), vardindamas išskirtiniausius 1912 m. parodos kūrinius, pažymi, jog „P. Rimša tarp kitko išstatė didžiulę grupę „Kova", „Artojas" (jaučiai), „Malda" ir gražius grafikos darbus – inicialus."2

            Tačiau pats Rimša labiausiai vertino antrąjį komplektą, sukurtą 1918–1919 m.: „Pastarąjį laikau geriausiu, nes viso komplekto charakteris labiausiai išlaikytas: inicialai be rėmelių, o raidės neturi fono. Bendri bruožai – pelėdukė kiekvienos raidės viršuje ir žemai vienodos kojelės, iš kurių iškilęs stiebas su lapukais. Visos raidės turi po vieną kojelę, tik trejetas su dviem (I, T, Y). Raidžių ornamentai įvairūs, susieti su jų forma. Šio komplekto inicialai buvo daug kur panaudoti."3

            Siekiant atskleisti visumą, šioje parodoje eksponuojami ir trečiojo komplekto inicialų pavyzdžiai, sukurti kiek vėliau – 1921–1923 metais. Rinkinys nebuvo užsakytas, jį dailininkas kūrė „...kada pritekdamas, daugiausia Naudžiuose. Raidės čia rašytinės. Inicialai labiau į platumą, o ne į aukštį nusitęsę. Be to, jie su dviem rėmeliais: vidiniu – linijos ir kraštiniu – katpėdėlių. Visų raidžių šonuose kartojasi iš kojelės stiebelis su lapeliais. Šio komplekto inicialai niekur nenaudoti."4

            Rimšos inicialinių raidžių komplektai yra puikūs kaligrafijos ir šrifto pavyzdžiai, turintys secesinio bei art deco stiliaus bruožų.

Citatos:

1 J. Rimantas, Petras Rimša pasakoja, Vilnius: Valstybinė grožinės literatūros leidykla, 1964, p. 231.

2 Antanas Žmuidzinavičius, Gyvenimas ir paletė, Vilnius: Valstybinė grožinės literatūros leidykla, 1964, p. 149.

3 J. Rimantas, Petras Rimša pasakoja, Vilnius: Valstybinė grožinės literatūros leidykla, 1964, p. 231.

4 Ten pat.

Parengė Aušra Vasiliauskienė

https://cdm.limis.lt/virtualios-parodos/-/virtualExhibitions/view/28217751?s_tab=&listDisplayMode=simple&backUrl=&page=1&rowsOnPage=48

 


Virtualioje parodoje kaligrafijos meno ir šrifto pavyzdžiai iš Petro Rimšos inicialinių raidžių komplektų.

Virtuali paroda „Petro RIMŠOS (1881–1961) inicialinės raidės"              Petras Rimša iš viso sukūrė tris inicialų komplektus. Pirmąjį pagal užsakymą atliko apie 1912 m. ir tais pačiais metais eksponavo VI lietuvių dailės parodoje. Inicialus dailininkas...

Virtuali paroda apie seniausius skalbimo įrankius – kultuves

Ilgą laiką, XIX–XX a. pr., kultuvė buvo pagrindinis skalbimo įrankis Lietuvoje. Ją sudaro storoka lentelė ir kotas – rankena. Dalis, jungianti lentelę su kotu, liaudyje buvo vadinama „kuprele". Visas įrankis išskaptuotas iš vientiso lengvesnio medžio, dažniausiai klevo. Kultuves darydavo šeimos...

Sukurta nauja virtuali paroda apie XX a. I p. Lietuvos knygų iliustracijas

Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje yra sukaupta unikali originalių XX a. iliustracijų piešinių, eskizų, projektų, estampų kolekcija. Tai medžiaga, atspindinti dailininko minties gimimą ir materializavimą tarpinės būsenos iki spausdinto vaizdo knygoje. Šie piešiniai, projektai,...

Sukurta nauja virtuali paroda apie tautinį kostiumą Balio Buračo fotografijose.

Balys Buračas gimė 1897 m. sausio 18 d. Sidarių kaime, Šiaulių apskrityje. 1915 m. įsigijo pirmąjį dumplinį fotoaparatą, sėkmingai išsimainęs jį su vokiečių kareiviu į savo įmantriai drožinėtą lazdą. Nuo 1928-ųjų atsidėjo kraštotyrinei veiklai – B. Buračas pirmasis Lietuvoje panaudojo...

Sukurta nauja virtuali paroda apie etnografines grafų Kosakovskių fotografijas.

2017 m. liepos 3 d. pažymėtos 180-osios grafo Stanislovo Kazimiero Kosakovskio gimimo metinės. Šia proga parengta virtuali grafo darytų fotografijų paroda. Iš gausios Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejaus Fototekos ir dokumentacijos skyriuje saugomos...